Internetová reklama v pojmoch
- PPC reklama
- Reklamný banner
- Pojmy súvisiace s reklamným bannerom
- Návšteva
- Unikátny návštevník
- IP adresa
- Prehliadač
- Session
- HTML hity
- Page impressions
PPC reklama – pay per click
Princíp PPC - Pay Per Click (v preklade platba za klik) spočíva v tom, že inzerent za reklamu platí až vo chvíli, kedy zaúčinkovala, teda vo chvíli, keď na ňu potenciálny klient klikol. Oproti klasickým bannerom alebo miestam na portáloch má tu výhodu, že zákazník neplatí za zobrazenie, ale iba za reálneho návštevníka svojej stránky.
PPC sa na Slovensku môže reálne využiť napr. cez Google v systéme Google AdWords alebo Etarget.
Reklamný baner
Reklamný baner je určitá forma internetového bilboardu. V súčasnosti ide v podstate o rôzne formy banerov. Pomocou reklamných banerov sa propaguje značka alebo produkt.
V druhom prípade má reklamný baner za úlohu presvedčiť používateľa, aby sa informoval o propagovanom produkte bližšie. Jeho výhodou je, že na rozdiel od klasického bilboardu sa ďalšie reklamné pôsobenie na oslovený subjekt realizuje prakticky ihneď, pomocou služby www.
Od lukratívnosti polohy a samozrejme návštevnosti reklamného servra sa následne odvodzuje cena reklamného banera. Banery môžu byť statické alebo animované (preblikavajúce). V súčasnosti sa animované používajú častejšie z dôvodu vyššej účinnosti. Viac o bannerovej reklame >>
Pojmy súvisiace so štatistikou reklamného banera
CPT (CPM) je cena za tisíc zobrazení reklamného banera
Click rate je percentuálny podiel návštevníkov servera, ktorí kliknú na reklamný baner
Click throughts (CTR) skutočné percentuálne zastúpenie návštevníkov servera, ktorí sa po kliknutí na reklamný pruh aj skutočne prenesú na bázovú reklamnú www stránku
Impresia je zhliadnutie reklamného pruhu
Návšteva (visit)
Návšteva webovej stránky je definovaná ako súbor požiadaviek na meraný web z jedného prehliadača prevedených tak, že posledná požiadavka nasledovala v limite do 30 min. od predchádzajúcej požiadavky. Pokiaľ medzi dvoma požiadavkami uplynulo viac než 30 minút, ide už o novú návštevu. Uvedená metodika zodpovedá doporučeniu IFABC. (International Federation of audit Bureaux of Circulation).
Unikátny návštevník
Unikátny návštevník je ten, ktorý navštívil meraný web aspoň jedenkrát v danom období. Napr. – ak za jeden mesiac návštevník navštívil meraný web 3x započíta sa mu len jedna návšteva – je to jeden unikátny návštevník
IP adresa
IP adresa je unikátne číslo identifikujúce počítač v sieti Internet v tvare napr. 81.31.5.5 alebo 194.125.189.147. Za jednou IP adresou sa môže skrývať celá firma alebo škola, ktorá na Internet pristupuje cez proxy server či firewall, a naopak jeden používateľ pripojený cez telefónnu linku môže mať pridelenú pri každom pripojení inú IP adresu.
Celkom jedinečné miesto – počet návštev z jednotlivých IP adries
Prehliadač (browser)
Prehliadač je software (program), ktorý umožňuje používateľovi prehliadať internetové stránky. Medzi najznámejšie prehliadače patria Microsoft Internet Explorer, Mozilla, Netscape a Opera.
Session
Session je prehliadanie stránky (meraného webu) užívateľom bez 30 minútového limitu, tj. ak užívateľ po 30 minútach limitu spraví ďalší zásah (požiadavku) z jednej IP adresy, nepočíta sa to ako ďalšia návšteva, ale nesmie zavrieť prehliadač (napr.Explorer). Ak zavrie prehliadač a o 2 min. ho znovu otvorí a pozrie si tú istú stránku, počíta sa to jako 2 návštevy.
HTML Hity
HTML hity je vlastne počet HTML dokumentov, prenesených k užívateľom
Page impresions (page views)
Page impresions je počet návštevníkov servera pristupujúcich na konkrétnu www stránku.